Incapacitatea de a fi obiectivi

Nu știu tu, dar eu mă străduiesc încă de când eram mică să fiu obiectivă față de toți și de toate.
Nu este simplu când ești un om pasional.
Dar este și mai greu când nu vrei să fii obiectiv convins fiind că părerea ta subiectivă contează mai mult.

Din nefericire, obiectivitatea nu este înțeleasă și aproape deloc practicată de marea majoritate a oamenilor.
Obiectivitatea nu este chestiune de inteligență căci cunosc sute (chiar mii) de oameni care sunt deosebit de inteligenți dar deloc obiectivi. 
Aș vrea să fac cât mai multă lume să înțeleagă de ce este important să fim obiectivi, dar nu știu cum.

Nici să explic în cuvintele mele ce înseamnă mai exact obiectivitatea nu sunt capabilă deoarece este un concept destul de greu.

Am căutat definiții oficiale și am ales două dintre ele care consider că sunt destul de clare:

Obiectivitatea desemnează starea sau calitatea de a prezenta adevărul în afara gusturilor, interpretărilor, părerilor, preferințelor și sentimentelor unui anumit individ sau subiect.

O anumită afirmație este considerată a fi obiectiv adevărată atunci când condițiile de adevăr sunt îndeplinite, fără a fi cauzate de idei, opinii și/sau sentimente. Un al doilea sens, mai larg al termenului se referă la abilitatea cuiva de a face o judecată corectă, imparțială, obiectivă, fără influențe externe. Acest al doilea înțeles al termenului de obiectivitate poate fi utilizat sinonim cu acela de neutralitate.” - Sursă: https://ro.wikipedia.org/wiki/Obiectivitate_(filozofie)


OBIECTIVITÁTE s. f.
1. Însușire a ceea ce este obiectiv (1).
2. Imparțialitate, nepărtinire, lipsă de idei preconcepute în aprecierea, în raționamentul cuiva. 
Sursă: https://dexonline.ro/definitie/obiectivitate

***
Când nu înțeleg ceva, mă ghidez după exemple de aceea dau câteva sperând să nu ofensez pe nimeni:

Încep cu Arnold Schwarzenegger, Sylvester Stallone și Renée Zellweger. 
Știi cine sunt, nu? 
Pentru mult timp am refuzat să mă uit la orice film în care actrița avea un rol. Asta după ce am vizionat Bridget Jones's Diary - primul film din aclamata serie.
Nu mi-a plăcut interpretarea ei, nu mi-a plăcut plotul, nu mi-a plăcut mesajul. Practic, nu mi-a plăcut nimic din acel film și-am rămas cu un gust amar în gură.
N-am ținut cont de faptul că nu sunt fan filme de dragoste și nu ar fi trebuit să aleg un asemenea film în primul rând.
În 2017, după ce am decis că vreau să urmez o carieră literară, am început să mă uit la filme și video-uri inspiraționale și motivaționale.
Dacă cauți cu atenție cele mai multe istorii motivaționale au legătură cu sportul, boxul fiind predominant.
Pentru că nu sunt fan al sportului, nu sunt nici a carierelor în sport, mai ales legate de box și culturism.

Totuși, împotriva acestor gusturi personale extrem de pronunțate, am decis să mă uit la Pumping Iron cu Arnold Schwarzenegger. 
Am rămas înmărmurită de câte lucruri am putut să-nvăț din acel documentar.

Apoi m-am uitat la Rocky 1 și Rocky Balboa. Wow. La fel ca mai sus. 

Când am dat peste Cinderella Man și am văzut poza lui Renée, am zis că nu mă uit nici să cadă cerul pe pământ. Dar într-o zi m-am uitat căci nu mai găseam inspirație nicăieri.
Atât de mult m-a afectat plotul și interpretarea lui Renée că am plâns de la început până la sfârșit sfâșiată de vină.

Și-atunci mi-am dat seama cât de mult am greșit lăsând prejudecățile și gusturile personale să prevaleze asupra obiectivității. 
Renée, Arnold și Sylvester sunt actori extraordinari dar ca să realizezi asta când nu-ți sunt simpatici trebuie să ții cont de ce vezi, nu de ce simți.

Este greu să explic și-mi dau seama că mă-nvârt ca un câine în jurul cozii, dar cred că cine vrea să înțeleagă, înțelege. 

***
Nici Leonardo di Caprio nu-mi este simpatic, Tom Cruise, Angelina Jolie, etc. dar astăzi sunt capabilă să văd dincolo de antipatia ce simt pentru ei (deseori fără niciun motiv).
E normal să nu te simți în armonie cu anumiți oameni, ce nu e normal e să nu le vezi meritele din această cauză.
Când vizionez filme cu acești actori, nu las subiectivitatea să mă subjuge pentru că vreau să dau Cezarului ce-i al Cezarului. Iar acești actori sunt deosebit de buni și nu au ajuns degeaba unde sunt.

***
Zilele trecute vorbeam cu o prietenă despre Enrique Iglesias și-am zis că-l consider unul dintre cei mai sexy bărbați din toată lumea.
Prietena mea a rămas oripilată căci nu numai că nu-i place de el, dar îl consideră complet lipsit de talent.
În această situație gusturile personale s-au impus la 0 doar că nu sunt de acord cu motivele invocate de prietena mea în apărarea opiniei ei:
„Nu-mi place de el pentru că nu-mi place muzica lui. Nu am auzit niciodată să facă vreun act de caritate sau ceva bun pentru nimeni. În plus, tatăl lui era mult mai frumos.”

Nu m-am contrazis cu prietena mea pentru că dezgustul ei față de acest artist este imens.
Ba mai mult, mi-a zis cu nefericire că nu înțelege cum pot avea astfel de gusturi ridicole. Într-un fel, a rămas dezamăgită de mine pentru că-l consider sexy pe Enrique.
De atunci ea nu-mi mai dă niciun credit când este vorba de astfel de subiecte.

Dacă toți gândim așa, păi nu mai există speranță pentru obiectivitate pe lumea asta.

Julio este (era că acum nu prea cred) atractiv, senzual (charming) dar nu poți spune că este un om frumos în adevăratul sens al cuvântului.
Pot să spun că-mi place mult de Julio și-i ador cântecele dar nu pot fi de acord cu prietena mea.
Când am spus că Enrique e sexy, nu m-am gândit dacă este filantrop sau dacă-mi place muzica lui ci m-am concentrat exclusiv pe aspectul fizic.

Evident că dacă chiar trebuie să căutăm acul în carul cu fân, putem să ne întrebăm cine decide care om este frumos și care este urât.
Există o măsură standard?
Există mai multe, dar până la urmă este chestiune de gust, nu?
Însă când vorbești de aspect, te uiți la fizic, nu la ce face un om, nu?
Ignorându-ne gusturile personale, instinctele și (pre)judecata am fi în stare să ne folosim de bunul simț. Dar noi alegem să nu ne ignorăm gusturile personale și iată de ce atâtea comentarii și recenzii negative - ori pozitive - la cărți, cântece, filme, etc.

***
Tot cu această prietenă am discutat despre un alt faimos cântăreț care este și un mare drogat. Am spus că nu-mi place muzica dar nu susțin că nu-i un cântăreț bun.
Prietena mea a zis că este un filantrop și-l iubește pentru asta.
Eu admir și mă-nchin în fața filantropismului, dar nu pot să ignor că este un drogat.

***
Salvador Dalí versus Pierre-Auguste Renoir
Ador perioada impresionismului și nu-mi place stilul lui Dalí deloc. Dar asta nu mă împiedică să văd că este un pictor extraordinar. 

Imagine de pe Pixabay

Honoré de Balzac versus J. K. Rowling
Sunt 100% fan Balzac dar nu mi-ar trece niciodată prin minte să spun că J.K. Rowling nu scrie bine. Dimpotrivă, J.K. Rowling este un geniu, doar că nu-i pe gustul meu.

***
Jennifer Lawrence - nu-mi place de această actriță în niciun fel (nu vreau să spun de ce). Însă nu sunt oarbă și spun fără frică că este o femeie foarte frumoasă. 

***

Cel mai clasic exemplu de lipsă de obiectivitate este în viața de cuplu.
După ce bărbatul a rănit-o pe femeie de mai multe ori - ori viceversa - femeia nu mai poate să vadă faptele așa cum stau în acel moment, Trecutul nu-i dă pace și judecă orice act în relație cu trecutul chiar când bărbatul face lucruri bune. Aceasta este prejudecata și subiectivitatea.
Nu putem vedea că a făcut ceva bun când 90% din faptele lui din trecut sunt rele.


  • Atunci când extragem dintr-un tot o concluzie exclusivă despre o persoană, spunând, de exemplu, că este o persoană rea, îi negăm meritele pentru situații de bunătate singulare.  


  • Purtăm pică pentru întâmplări din trecut și negăm complet meritul unei întâmplări din prezent. 


  • Detestăm pe cineva pentru că și-a înșelat partenerul sau partenera. Dar dacă acel om face multe fapte bune și este filantrop. Ce facem? Ce-i anulăm: filantropismul sau trădarea? Ce-ar fi dacă am reflecta asupra acestor fapte în mod separat? 


  • Etichetăm un copil ca rău când se naște din părinți răi. Dar dacă el e altfel? 
  • Urâm ungurii pentru că ei ne urăsc pe noi. Dar de ce? Și-apoi chiar toți ungurii ne urăsc? 
  • Detestăm pe cei de etnie romă, dar oare sunt toți la fel? 


Chiar este o crimă să vezi lucrurile cum sunt și nu în relație a nimic negativ sau pozitiv?

Toți avem dreptul la o opinie și-ar fi minunat dacă am fi imparțiali, măcar câteodată. 
Însă cel mai minunat ar fi să nu credem că părerea noastră este absolută și singura care contează. 
Decât dacă chiar așa este.
Ha!

Nu știu dacă ai ajuns până la final, dar nu te condamn dacă nu.
M-am pierdut în detalii și n-am reușit să explic prin exemplele mele ce este obiectivitatea.
Îmi cer mii de scuze dacă simți că ți-ai pierdut vremea.
Același lucru am făcut și eu.
În mintea mea obiectivitatea este clară ca un râu de munte. În scris, este o o combinație între o mocirlă și nisipuri mișcătoare.
Sper să revin asupra acestui subiect peste ani și ani și să râd de eforturile mele zadarnice.

***

Am mare nevoie de sprijin de acea apelez la tine, om cu suflet. 


Orice Îmi placeDistribuieComentează, Urmărește sau orice altă inițiativă pozitivă pe bloguri, platforme de socializare, Goodreads, Amazon, Google Books, și oriunde mai crezi tu, este profund apreciată. 

Degeaba mă susții în secret căci oamenii nu vor ști niciodată de ce o faci.
Dacă vrei să mă sprijini și să-mi arăți că mă apreciezi, fă-o în văzul tuturor. 
Nu te sfii să spui de ce. „Dă și ți se va da.” 
Cei care mă urăsc nu ezită niciodată să mi-o demonstreze cu vorba și fapta. 

Orice cuvânt și act pozitiv public mă poate ajuta să urc încă o treaptă pe scara plină de țepușe a succesului. Fii obiectiv te rog. 
Într-o zi vei putea spune că m-ai cunoscut și apreciat când eram „nimeni”. 
  • https://www.amazon.com/Cristina-G./e/B01N0U3U4P
  • https://www.goodreads.com/author/show/16277613.Cristina_G_
  • https://twitter.com/authorcristinag
  • https://www.facebook.com/authorcristinag/
  • https://www.facebook.com/creatiideCristinaG/
  • https://www.linkedin.com/in/cristinagherghel/
  • https://www.youtube.com/c/AuthorCristinaG
Pe YouTube am diferite vlog-uri la unele dintre aceste poezii nepretențioase.

***
Nu cumva să uiți să te înscrii la scrisoare ca să fii la curent cu toate surprizele ce pregătesc. 
Trimit mesaje numai în cazuri speciale. Pe cuvânt.

Ajută un scriitor român care toată viața a împrăștiat și împrăștie iubire. 
Și asta în ciuda faptului că a fost scuipată, umilită, trântită la pământ și călcată în picioare fără niciun motiv de nenumărate ființe fără suflet care se consideră oameni. 

Iubire îți doresc! 
Visurile devin realitate dacă muncești zi și noapte


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Dacă ai ceva frumos de zis, te rog din suflet să o faci.
Sunt un om care respectă fiecare ființă și lucru și admir pe cei care luptă pentru visurile lor.
Merg pe principiile: "Împrăștie iubire și iubire vei primi = Dă și-ți va fi dat." "Ce ție nu-ți place altuia nu face."